23 Mayıs 2016 Pazartesi

Sicilya Notları I - Catania (Katanya)


                                        

Muhteşem ada SİCİLYA 



Mayıs ayının ilk haftası kendime bir doğum günü hediyesi olarak Akdeniz’in en büyük adasına seyahat ettim. Bu muhteşem yolculuğu sizlerle paylaşmasam olmazdı.
Çünkü biliyorum ki MEY kafası ile seyahat hep farklı ve dostlarım neler yaptı, neler gördüm bu deneyimleri soruyorlar. Ben de işinize yarayacağını düşündüğüm notlarımı paylaşıyorum. İyi okumalar.


Akdeniz’in en büyük adası olan Sicilya , İtalya’nın 1948 anayasası ile 20 bölgesinden biridir.  Ancak bölge özel yetkilerle donatıldığından yarı özerktir. 
Ada 9 İl’e ayrılmıştır. ( Agrigento, Caltanissetta, Catania, Enna, Messina, Palermo, Ragusa, Siracusa, Trapani)
İllere geçmeden önce kısaca Sicilya’dan bahsetmek istiyorum. Ben  haritadaki şeklinden dolayı, çizmenin (İtalya) ucundaki üçgen diyorum bu güzel adaya.
Bayrağı da üç bacaktan oluşan adaya bence bu betimleme yakışıyor. Şimdi bakalım bu üç bacağın anlamı neymiş.



3:5 oranında olan bu dikdörtgen bayrakta yine üç renk kullanılmış. İki üçgenden biri sarı diğeri kırmızı. Ortada ise dizlerinden bükülmüş 3 adet bacak bulunuyor. Ve tam ortasında medusa sanılan cadı başı buğday başaklarından taç taşıyor.  Yanlarından başaklar sarkar. Bu  kalkan görünümündeki figür turuncu renktedir.
Bu cadı kafası antik Yunan mitolojisindeki yeri dışında kalkanlarda da koruyucu olarak kullanılmıştır. (Medusa kendine bakanı taşa çeviren bir cadıdır.) Bu sembol çok eski zamanlardan günümüze de hep ilgi çekmiş ve kalkanlardan, sikkelere, tapınak duvarlarından , tak lara, Rönesans üstadları Leonardo da Vinci den Barok üstadı Caravaggio eserlerine dek hatta kullanılmıştır. Hatta günümüzde çok ünlü marka Versace de amblem olarak Medusa yı kullanır. Bir diğer düşünce de bu kadın başının hayatın dinamik enerjisi ile ilişkili Ana Tanrıça kültüne dayandığıdır.  
(Bu arada Medusa, Gorgon kardeşlerden tek ölümlü olandır. Bu üç korkunç kardeşi de temsil ettiği ve tek ölümlü olan Medusa’nın da başının bayrakta kullanıldığı yaptığım araştırma sonucu söylenebilir. )

Bayraktaki bu başın etrafını saran başak taç, ada toprağının verimliliğini sembolize eder. Etna patlamanın 40 -60 yıl sonra ardından toprağı verimli hale getiriyor. 

Trinacria, triscele, triskelion adı Yunanca τρισκελής kelimesinden gelir ve üç ayak anlamındadır. Başka uygarlıklarda da antik buluntularda benzer sembolik öğeler görülmüştür.  Üç ayaklı tek başlı bir yaratık olarak benzer bir kil tablet arkeoloji müzesinde görülebilir.

Bayrağı da öğrendikten sonra şimdi notlarımıza geçebiliriz.

Katanya ( Catania)

Sicilya için yine Thy ile  tüm seyahatlerimde olduğu gibi sabah en erken uçuşu tercih ettim. Dönüş içinse en geç saatte olanı. İstanbul Katanya yaklaşık 2 saat sürüyor. 
Katanya'ya iner inmez Etna yanardağı başı dumanlı karşıladı beni , açık bir havada giderseniz sizi de böyle karşılayacaktır. 

                                                




Ben her zaman olduğu gibi şehrin göbeğinde oteller tercih ettiğimden yine konumu muhteşem bir otelde kaldım. Ulaşım içinse taksi kullandım. Her ne kadar taksimetre açık olsa da farkettim ki Sicilya da kesinlikle pazarlık etmelisiniz. Fiyat yarıyarıya etkili olabiliyor. 

Ünlü Alman yazarımız Goethe’nin “Sicilya’yı görmeden İtalya’yı tanıyamazsınız; çünkü her şeyin sırrı Sicilya’da gizlidir.” Sözünü anlamak için otele eşyalarımı bıraktığım gibi kendimi Katanya ( Catania) sokaklarına bıraktım. Elbette resepsiyonda bana bakan bir şehir haritasını alarak.
Sanırım 100 adım bile gitmeden şu meşhur filli çeşmeye çıktım. 

                             



Ben tüm şehri yürüdüm, halka karıştım ve hiç turist gibi değildim. Zaten sarı saçlarım da olmasa beni İtalyan sanıyorlar. Ama saçlarla çoğunlukla Alman. Ben ise her defasında gururla Türk olduğumu söylüyor, inandırmakta zorlanıyorum. Şehirde yapılan bir pazar koşusuna da numaralı tshirt alıp katıldım. ( ama koşmak yerine onların arasında bol bol yürüdüm)  
Sicilya halkı gördüğüm tüm İtalyadaki en cana yakın ve güzel ruhlu halk diyebilirim. Ve ne yalan söyleyeyim acayip sevdim bu güzel adayı. Öyle ki Floransa aşkımı bile sarstı. 
Elbette bunda bir başka etken olarak az Türk turistle karşılaşmış olmam. Ben gittiğim yerlerde Türklerle karşılaşmayı, çok turist görmeyi sevmiyorum. O bölge halkıyla zaman geçirmek, onların seslerini duymaktan daha çok keyif alıyorum. 
Bu bir haftada inanılmaz güzel anılar biriktirdim, deneyimler yaşadım. Ama size burada uzunca anlatmak yerine, işinize yarayacak bilgileri kısaca yazmayı daha doğru buluyorum. 
İşte Catania da ( Katanya) yapmanızı önerdiğim MEYce notlar.

MEYce Catania (Katanya) 


* Piazza del Duomo
* Fontane dell’elefante
* Teatro Greco
* Villa Bellini ( nefis park)
* Museo Civico Belliniano
* Cattedrale di Sant’Agata
* Fontana Belliniano
* Museo Civico
*casa liberti
* palazzo biscari
*piazza stesicoro
* Roman Amphitheatre
* Villa Bellini
* roman – greek tiyatrosu
* balık pazarı ( la pescheria )
* Massimo bellini tiyatrosu
* via etna caddesi , via Vittorio emmanuele , via Giuseppe garibaldi, via antonino san giuliano,  caddelerini de görün.  ( via cadde demek)
* Etna dağı (3345 mt. ile Avrupa’nın en yüksek aktif yanardağı - 2001 temmuz da son patlama)


Yeme – içme :

* locanda Cerami
* osteria Antica Marina
* Trattoria di de fiori ( pasta alla Norma yemek için doğru
* royal ceres ristorante
* ristorante e pizzeria antica sicilia
* la pentolaccia ( trattoria)
*panecaldo ( mekana da yemeklerine de şaraplarına da bayıldım)
*le tre bocche  
*me cumpari turridu
*caffe opera
*agora bar
* enerji cafe
- acıbadem likörü için,
dünyanın tek opera serine ithaf edilmiş ve adını taşıyan pasta Norma yiyin.
Adaya özgü tatlılar olan , cannoli ve  cassata yı yiyin.
Ventu ri mari marka nero d’avola kırmızı şarabını için

konaklama
* il principe hotel
* UNA hotel palace

Yapın : şehir yürüyerek çok  kolay ve güzel, bol bol yürüyün,

Ara sokaklarda kaybolun korkmayın, sora sora bağdat da bulunur, her yerde . Tiyatro Bellini programına bakıp mutlaka bir konseri izleyin. Bu meydan gece çok hareketli oluyor, akşam yemek sonrası mutlaka burada dolaşın ve barlardan biri mutlaka sizi çekecektir. Tüm müzeleri gezin, katedrallerin kubbelerine max 3-5 euro ödeyerek çıkın, şehri yukarılardan da seyredin.
Şehri gezecek vaktim ve gücüm yok diyorsanız otobüslerle şehir turu yapın.
Via Etna (Etna caddesi) da Bialetti mağazasını mutlaka ziyaret edin. Kahve ve kahve makinası almadan dönmeyin.
Vittoria Emmanuele de Alta bigiotteria ( alta bijuteri) ve Katane de alışveriş yapın ama pazarlık etmeyi de unutmayın.
Son olarak her ne yaparsanız yapın MEY kafası seyahat etmek istiyorsanız kendi deneyimlerinizi de oluşturun. Ve bol bol sokakları yaşayın. Ama turist gibi değil o yerel halktan biri gibi.

P.S. seyahatlerime dair güncel fotoğraf ve videolar için "melissamey" instagram hesabımı takip edebiliriniz. 
Ayrıca rehberli bir araç kiralamak ya da ev isterseniz size dünya tatlısı bir insanında telefonunu verebilirim. Bana ulaşın yeterli. 

teatro sangiorgi
balık pazarı - la pescheria
fontana dell'Amenano


vino rosso - nero d'avola

pasta alla Norma























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

tüm soru ve yorumlarınız için lütfen yazın .